Należy zwrócić uwagę, że samo zabezpieczenie nie gwarantuje bezpieczeństwa i ochrony przed kradzieżą. Bardzo istotne jest miejsce, w którym zostawiamy rower i sposób jego przymocowania. Starajmy się pozostawiać jednoślad w miejscu dobrze oświetlonym i przypinać go do przedmiotów na stałe przymocowanych do podłoża. Jeśli istnieje taka możliwość, należy zapinać rower za ramę oraz koła jednocześnie. Zdecydowanie nie należy mocować zabezpieczenia do siodełka, mostka, kierownicy lub innych elementów, które można szybko i łatwo zdemontować.
Po pierwsze: cena produktu.
Najtańsze zapięcia niekoniecznie mogą okazać się skuteczne w zabezpieczeniu roweru przed kradzieżą. Zastosowane w nich linki czy pręty są zwykle bardzo cienkie, przez co dość łatwe do przecięcia. Co najważniejsze – zamki najczęściej są odsłonięte i narażone na czynniki pogodowe, z tego powodu stosunkowo szybko ulegają zniszczeniu.
Te nieco droższe zapewniają wyższą ochronę przed przywłaszczeniem. Produkty te posiadają elementy wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów, często o większej średnicy, dodatkowo stosowane są w nich metale hartowane. Zamki użyte w tego rodzaju modelach często posiadają bębenki odporne na rozwiercanie.
Najdroższe modele zbudowane są z najtrwalszych materiałów, a elementy takie jak zamek są dodatkowo osłonięte, co chroni je przed warunkami pogodowymi. W tych produktach wykorzystuje się podwójne mechanizmy zamykające oraz wzmacniane zamki cylindryczne. W najbardziej zaawansowanych modelach, producenci stosują opatentowane przez nich systemy dodatkowego bezpieczeństwa.
Po drugie: rodzaj zapięcia: klasyczna linka, U-lock, czy masywny łańcuch?
Jeśli nie chcemy przeznaczać dużej kwoty na zabezpieczenie, zdecydujmy się na klasyczną linkę zapinaną na klucz. Jest to lekkie i niewielkie rozwiązanie, które łatwo możemy transportować, ale nie gwarantuje ono takiego bezpieczeństwa jak np. U-locki. Te cieszą się w ostatnich latach sporym zainteresowaniem. Są one kompaktowe, zwykle niezbyt ciężkie oraz oferują bardzo dobry poziom zabezpieczenia. Często w zestawie posiadają elementy umożliwiające szybki montaż na ramę roweru. Najbezpieczniejszy i najwytrzymalszy będzie jednak masywny hartowany łańcuch z kłódką. Jest to produkt najtrudniejszy w transporcie, ale gwarantujący najwyższy poziom zabezpieczenia. Z reguły sam jego wygląd odstrasza potencjalnych złodziei. Jeśli chcemy mieć absolutną pewność, że nasz rower jest bezpieczny zdecydujmy się właśnie na to rozwiązanie.
Po trzecie: marka.
Jedną z firmą, która gwarantuje swoim klientom najwyższy poziom zabezpieczeń dla ich roweru jest Kryptonite. Firma stworzyła przejrzystą skalę, oznaczając własne produkty od 1 do 10, gdzie konkretna cyfra przedstawia ocenę bezpieczeństwa danego modelu. Dzięki zastosowaniu najwyższej klasy materiałów oraz wieloletniemu doświadczeniu w budowaniu zabezpieczeń rowerowych i motocyklowych, firma Kryptonite oferuje dodatkowo ubezpieczenie od kradzieży.
Podsumowywując powyższy poradnik w kilku słowach: dobre zapięcie do roweru – to takie, w którym pod uwagę weźmiemy przynajmniej dwa z powyżej omówionych kryteriów.